黃淳樑詠春拳 - 師父的一張照片 Wong Shun Leung Wing Chun/Ving Tsun - Sifu’s Picture


黃淳樑詠春拳 - 師父的一張照片


當我還在師父林文學的後院學拳時,有時候有機會進到他的房子。有一張師父年輕時的照片,引起了我的注意。這就是上面的那張照片。當師父開了新的拳館,我又在他的辦公桌後面看到了這張照片。這一定是他珍藏的照片之一。當我第一次看到這張照片,除了我師父,我只能認出師公黃淳樑及師伯公徐尚田。幾年後,當我再次看到這張照片我才意識到有一些當前非常有名的詠春拳師傅都在照片中。如師伯温鑑良,師叔袁炎強,和師叔陳儉文。師公的兒子師叔黃匡中也在照片裡。我不知道師公當時是否知道有一天這些學生裡面有些人就會幫他宏揚詠春拳到全球各地。黃淳樑師公生前是幫葉問宗師推廣詠春拳一個非常關鍵的人物。即使在他去世後18年,他的影響力不斷通過他的許多學生甚至徒孫在詠春拳上留下了不可磨滅的痕跡。


Wong Shun Leung Wing Chun/Ving Tsun - Sifu’s Picture

When I was training at Sifu’s backyard, sometimes I got to go into his house.  There is one picture that caught my eyes.  This was the picture shown above.  When Sifu opened his new school, I saw this picture again behind his desk.  This must be one of his favorite picture.  When I saw the picture the first time, beside my Sifu Gary Lam, I could only recognized Sigung Wong Shun Leung and Sibakgung Chu Shong Tin.  Few years later, when I saw this piture again I realized there were few very famous Wing Chun sifus in that picture.  Sibak Wan Kam Leung, Sisuk (Tommy) Yuen Yim Keung, Sisuk Chan Kim Man.  Sigung’s son, Sisuk (John) Wong Hong Chung, was also in the picture.  I don’t know Sigung knew that some of these students would spread his legacy around the globe one day.  Sigung was a key person to help Grandmaster Ip Man to promote Wing Chun during his lifetime.  Even after his passing for 18 years, his influence continues through many of his students and even grandstudents to leave an indelible mark on Wing Chun.

Comments